سفرنامه هامبورگ

در این فصل از نوشته هایم به سراغ خاطرات سفر به شهرهای آلمان می پردازم.

اولین مقصد ما در آلمان شهر هامبورگ, بود و این به دلیل برگزاری مسابقات قرآنی در این شهر بود. از چند وقت قبل اعلام برپایی این مسابقات بین المللی خانواده ما را بر آن داشت که با توجه به وسع خود در رشته های مختلفی که برایمان امکان داشت شرکت کنیم. لذا من در رشته قرائت و خانم و دخترم نیز در رشته تفسیر شرکت کردیم. این مسابقات در ایام عید سال 91 برگزار می شد و فرصتی بود که بتوانیم با توجه به تعطیلات مدرسه از این شهر دیداری هم داشته باشیم.

به هر جهت با تهیه بلیط قطار از فرانکفورت به سوی هامبورگ, حرکت کردیم. هوا در آلمان هنوز کاملا سرد بود. این اولین سفر ما بعد از حضور در آلمان بود و با توجه به تنها بودن کمی استرس نیز داشتیم. قطاری که انتخاب کرده بودیم از نوع قطارهای سریع السیر بود که در نوع خود از بهترین قطارها محسوب میشود. سرعت این قطارها با توجه به تابلویی که در جلویمان بود تا حدود 180 کیلومتر هم در ساعت می رسید.

مسافت این دو شهر حدودا 500 کیلومتر می باشد و شهر هامبورگ, در شمال این کشور و در نزدیکی دریای شمال بوده که به وسیله آبراهی شهر به دریا متصل می باشد. بعد از حدود 4 ساعت به این شهر رسیدیم.

هامبورگ,، بعد از برلین، بزرگ‌ترین شهر آلمان و هشتمین شهر بزرگ اروپا است. این شهر زیبا در ابتدای  رود البه (River Elbe) واقع شده است. موقعیت مکانی هامبورگ,، از این شهر یک راه ارتباطی مهم بین دریا و گذرگاه‌های آبی داخلی آلمان ساخته است.

این شهر به خاطر بندرگاه مشهورش یعنی بندر هامبورگ, شهرت دارد. این بندر مساحتی برابر با ۱۰۰ کیلومترمربع دارد و بین رودهای Norder و Süderelbe قرار دارد.

هامبورگ علاوه بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های حمل و نقل در اروپا است، از نظر فرهنگی و اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است. هامبورگ به خاطر تمام این ویژگی‌ها و داشتن امکانات و تجهیزات گردشگری روز دنیا، یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در دنیا است.

بالاخره با توجه به آدرسی که داشتیم خودمان را به مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی(ع) محل برگزاری مسابقات رساندیم.

این مسجد که با گنبدی از جنس مس و رنگ ارغوانی و کاشی کاری آبی رنگ در ساحل زیبای آلستر قرار گرفته و نزد شهروندان هامبورگ به «مسجد آبی» شهرت پیدا کرده است.

از می 2013 میلادی مجموعه با شکوه و ارزشمند مرکز اسلامی هامبورگ توسط اداره میراث محفوظ آلمان در لیست آثار فرهنگی این شهر قرار گرفته است. این مرکز در طول بیش از نیم قرن پایگاهی برای تعمیق و توسعه تفکّر اسلام ناب نزد مسلمانان و همچنین آشنا شدن اروپائيان با مکتب قرآن و اهل البیت علیهم السلام بوده و به عنوان یکی از اوّلین مراکز مهم اسلامی در اروپای مرکزی، قسمتی از تاریخ حضور اسلام در این قارّه به شمار می رود. از این رو، بخشی از چند و چون گسترش اسلام در این قاره را نیز می توان در تاریخ مسجد و رخدادهای مرتبط با آن جُست.

خلاصه پس از رسیدن به مرکز اسلامی متوجه شدیم که یک روز زودتر به آنجا آمده ایم و با لطف عوامل مرکز توانستیم شب را در همان جا اقامت کنیم. علیرغم اینکه فکر می کردم سطح مسابقات شاید خیلی بالا نباشد ولی با کمال تعجب دیدم که قاریان بسیار خوبی از ملیت های مختلف حضور داشتند. وجود داوران بین المللی هم به کیفیت مسابقه افزوده بود. به هر شکل در طی مسابقات من رتبه خاصی نتوانستم بگیرم و تقدیرنامه ای نصیب من شد ولی دخترم در بخش مفاهیم قرآن حائز رتبه شد و جایزه ای نقدی نصیب وی گردید.

در طی این مسابقات فرصتی شد که از شهر بازدیدی داشته باشیم. برای این کار از تورهای گردشگری که در شهر بودند استفاده کردیم. اتوبوس های سر بازی که در در محدوده مناطق تاریخی و توریستی شهر می چرخند و راهنمای آن در هر قسمت به بیان توضیحات می پردازد. در این جا به معرفی چند جاذبه گردشگری از این شهر می پردازم.

بندر هامبورگ میزبان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این بندر که مساحتی برابر با ۱۰۰ کیلومترمربع را در بر می‌گیرد به عنوان دروازه‌ی آلمان شناخته می‌شود. یکی از بهترین و جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در هامبورگ داشته باشید، قایق‌سواری در این بندر است. تورهای زیادی برای گشت‌و‌گذار با قایق در این بندر برگزار می‌شود .

سیتی‌هال در مرکز شهر قدیم هامبورگ واقع شده است. ساخت این بنای مجلل و باشکوه به سبک نئورنسانس در سال ۱۸۹۷ پایان یافته است و دارای ۶۴۷ اتاق است که در زمان برگزاری رویداد فرهنگی «شب طولانی موزه‌ها» بازدید از بیشتر آنها برای عموم آزاد است.

دریاچه‌های مصنوعی Inner Alster و Outer Alster

یکی از جذاب‌ترین مناطق هامبورگ برای گردشگران این دو دریاچه‌ی مصنوعی هستند که به رودهای الستر و البه متصل می‌شوند. این منطقه، یک مسیر پیاده‌روی مشهور دارد. کافه‌های متعدد و مراکز خرید بزرگی در این محدوده قرار دارند که از طریق قایق قابل دسترسی هستند. یکی از این مراکز خرید، Ballindamm، بزرگ‌ترین مرکز خرید هامبورگ است. علاوه بر این، این دو دریاچه به خاطر قایق‌سواری در تابستان و اسکیت در زمستان، مشهورند. باغ‌ها و پارک‌های زیبایی این دریاچه‌ها را احاطه کرده‌اند. مجسمه یک پری دریایی که سر از آب بیرون آورده از دیدنی های اینجاست.

هامبورگ کلیساهای متعددی دارد اما کلیسای سنت میشل از همه‌ی کلیساها مشهورتر است. این کلیسا به سبک باروک و بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۷۶۲ ساخته شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های هامبورگ است. از بالای برج ۱۳۲ متری این کلیسا که از طریق پلکان و بالابر قابل دسترسی است، چشم‌اندازهای زیبایی از شهر و بندر را می‌توان نظاره کرد.

مینیاتور ووندرلند بزرگترین نمایشگاه مدل‌های مینیاتوری در دنیاست که با مساحت ۱۳۰۰ مترمربعی‌اش، شما را به سفری شگفت‌انگیز به دور دنیا می‌برد. شهرهای مختلف دنیا با بناها، خیابان‌ها، کوه‌ها و خیلی جزئیات دیگرشان با ظرافت خیره‌کننده‌ای ماکت شده‌اند، طوری که خودتان را در شهرلی‌لی‌پوت‌ها حس می‌کنید.

درطول سفر با توجه به هم زمانی عید و ایام نوروز مناظر جالبی از فروشگاه های ایرانی دیده میشد که وسایل سفره هفت سین ارائه می کردند.

و به این ترتیب اولین سفر ما به پایان رسید . هرچند قصد داشتیم با توجه به نزدیکی هامبورگ با کشور دانمارک از آن جا نیز دیدن کنیم ولی متاسفانه با توجه به بیمار شدن خانواده مجبور به بازگشت شدیم و چون بلیت برگشت را برای دو روز بعد گرفته بودیم به کمک یکی از اهالی شهر فرانکفورت که در مسابقات حضور داشت موفق شدیم که به خانه برگردیم.

آلمانی ها و باغچه هاشان...
ما را در سایت آلمانی ها و باغچه هاشان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : saeediarani بازدید : 124 تاريخ : چهارشنبه 14 آذر 1397 ساعت: 11:46