سفرنامه هلند

پس از گشت و گذار در شهر بروکسل به سمت همسایه شمالی کشور بلژیک یعنی هلند حرکت کردیم. در مسیر مزارع بزرگی از پرورش گاو را مشاهده کردیم. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا یک دست شده و مرز خاصی از کشورها را مشاهده نمی کنید، برای اطلاع از ورود به کشور دیگر فقط می توان از تغییر رنگ تابلوهای جاده ها و یا تغییر خط آنها متوجه این امر شد. مثلا در کشور هلند رنگ تابلوها نارنجی می باشد که نمادی از این کشور می باشد. البته با ورود به هر کشوری یک پیامک خوش آمد گویی به آن کشور هم معمولا دریافت می شود و البته نماد ستاره های اتحادیه اروپا وجه مشترک این کشورهاست.

هلند کشوری است کوچک از قلمروهای پادشاهی هلند در شمال غربی اروپا با شانزده و نیم میلیون جمعیت که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. جمعیت مسلمانان هلند نزدیک به یک میلیون نفر است. پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما به‌منظور تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند. هلند از شرق با آلمان همسایه‌ است و از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با بریتانیا. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود. هلند در پرورش و تجارت گل مقام اول را در جهان داراست. دامداری و کشاورزی نیز از پایه‌های اقتصاد هلند محسوب می‌شود. حکومت هلند پادشاهی مشروطه‌ است که در آن شاه یا ملکه نقش چندان تعیین کننده‌ای در سیاست ندارد و بیشتر نماد وحدت ملی است.

به هر شکل مقصد اولیه ما در کشور هلند شهر معروف لاهه و یا به قول خودشان "  Den Haag دن هاگ " بود. این شهر در غرب هلند و پایتخت اداری آن محسوب می شود. لاهه یکی از پایتخت های سازمان ملل محسوب می شود و چند موسسه این سازمان از جمله دادگاه بین المللی در این شهر واقع است. این دادگاه برای کسانی که اهل تاریخ هستند یادآور ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران و به رسمیت شناختن آن توسط این دادگاه باشد.

یکی از جاذبه های توریستی لاهه شهر مینیاتوری مادورودام است. در اینجا می توان کل دیدنی های هلند را در یک جا و به صورت ماکت هایی کاملا طبیعی و زیبا دید. این محل به قدری جذاب و بزرگ است که ساعت ها وقت شما را برای دیدن آن می گیرد. در هنگام ورود به این محل مجسمه پسر فداکار پطروس را میبینیم. شاید بعضی از شما با داستان پسر فداکار در کتابهای فارسی دبستان آشنا شده باشید۰ پسر کوچولویی که با فرو کردن انگشتش در یک سوراخ بوجود آمده در یک سد توانست شهری را از خطر سیلاب و فروپاشی سد نجات بدهد هر چند که فردای آن روز جنازه پطروس را که هنوز انگشتش درون آن سوراخ بوجود آمده در سد باقی بود را پیدا میکنند.

یکی از نمادها و یادگاری های هلند کفش های چوبی و نیز آسیاب های بادی آن است.

در محلی دیواره ای مشابه سد ساخته شده که دارای سوراخ های متعدد است و هر بار از یکی از آنها آب بیرون می ریزد و بچه ها به نشانه پطروس انگشت خود را در سوراخ ها کرده تا آب بند بیاید.

پس از آنکه روزی را در شهر لاهه گذراندیم به سمت شهر لایدن که درحقیقت محل هتل و اقامت ما بود حرکت کردیم.این شهر کوچک و زیبا بخاطر قدیمی ترین دانشگاه کشور معروف است . جمعیت فراوان دانشجویان به این شهر حالت با طراوتی داده است، ولی فضای آن خیلی سنتی است. در این شهر شاهد آبراه ها و کانال های آرام، موزه های مهم و شهر قدیم زیبایی با معماری چند قرن پیش خواهید بود.

یکی از ویژگی های جالب خانه سازی اروپا این است که تخریب و نوسازی به ندرت اتفاق می افتد و اکثر خانه ها را تعمیر و بازسازی می کنند. این هم از سال 1924.

و این هم یک مزرعه پرورش اسب که در نزدیکی هتل بود.

پس از آنکه شبی را در هتل گذراندیم، صبح روز بعد به سمت آمستردام پایتخت هلند حرکت کردیم. این شهر همانند شهر ونیز ایتالیا پر از آبراهه و کانال می باشد و برای جابجا شدن در خیلی از مسیرها از قایق استفاده می شود و اتفاقا یکی از جاذبه های گردشگری این شهر همین گشت و گذار در آبراهه های شهر است.  در حاشیه این کانال ها خانه های قدیمی زیبایی را می توان مشاهده کرد .یکی از بزرگترین مشکلات در شهر نبود فضای کافی برای پارک اتومبیل می باشد که به دلیل کمبود زمین در این شهر است. برای پارک ماشین باید از پارکومترهای کنار خیابان استفاده کرد که البته قیمت بسیار بالایی در حدود ساعتی 20 یورو دارد که خیلی گران است و ما ناچارا به سمت پارکینگ های عمومی رفتیم که نسبتا قیمت آن مناسب تر است ولی باز هم از سایر کشورها گران تر بود.

یکی از موزه های آمستردام  موزه نقاش معروف آنها ونگوک می باشد.

یکی از موزه های معروف این شهر موزه مادام توسود است که در آن مجسمه های از بزرگان و مشاهیر دنیا ایجاد شده و نگهداری می شود.

و این اتومبیل ما که به قدر کافی جا دار بود تا بتوانیم لوازم مورد نیاز را با خود برداریم.

و بالاخره تصمیم گرفتیم از بهترین جاذبه که همان عبور از کانال های شهر بود استفاده کنیم. در قسمت های مختلف شهر ایستگاه هایی برای این منظور تعبیه شده و با خرید بلیت در حدود یک ساعت چرخی در شهر می زنید.

و این هم  یک رستوران دریایی چینی که به سبک بناهای چینی ساخته شده است.

و سرانجام پس از گشت و گذار دریایی به سمت یک پارک حرکت کردیم تا استراحتی بکنیم. پارک بزرگی که  پرندگان دریایی نیز در آن مشاهده می شد.

و بدین ترتیب سفر ما به کشور هلند پایان یافت و بار دیگر به فرانکفورت بازگشتیم. در موقعیتی دیگر به یک سفرنامه دیگر می پردازم.

جا دارد از یکی از مناطق بسیار دیدنی هلند یعنی باغ گل های کویکنهوف نام ببرم که متاسفانه در زمانی که ما به هلند رفته بودیم این نمایشگاه پایان یافته بود و موفق به دیدار آن نشدیم ولی جا دارد چند عکس زیبا از آن را برایتان بیاورم.

آلمانی ها و باغچه هاشان...
ما را در سایت آلمانی ها و باغچه هاشان دنبال می کنید

برچسب : سفرنامه,هلند, نویسنده : saeediarani بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 31 مرداد 1396 ساعت: 14:31